РОЛЯТА НА СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА ЛИЧЕН БРАНД
Отскоро се заговори в професионалните среди на специалистите човешки ресури не
просто за профил на кандидат за работа, а за личен бранд и изградено портфолио
на кандидат за работа.
Какво всъщност стои зад този термин?
Всеки, който
кандидатства за работа, трябва да умее да се отличи от останалите кандидатури с
професионално изготвена автобиография на роден и/или чужд език, запомнящо се
мотивационно писмо, отлично представяне на първо интервю за работа. На пръв
поглед това е достатъчно.
Но с развитие на обществото и възникването социалните
мрежи в интернет със специфичният начин, по който те „разказват“ за работната
история на всеки един от нас, стана важно и по какъв начин кандидатите се
отличават с проектите си, референциите си и амбициите си пред по-голяма
аудитория от контакти.
Защо големите компании търсят таланти с профили, които
стоят по-добре на фона на всички останали, по отношение на работни позиции,
работни проекти, референции?
Най-логичният отговор е, че все пак това е и въпрос
на целеполагане от страна на кандидатът и позициониране на пазара на труда,
както за него/нея, така и за компанията работодател. В този смисъл е важно и
визуалното представяне, но също и резюмиращото изречение за това кой сте като
специалист и какво ви вдъхновява в работен аспект.
Изграждането на личен бранд е
търговски и маркетингов подход, в който кандидатът „продава“ себе си на пазара
на труда. Всеки работодател харесва асертивни и проактивни кандидати. Такъв тип
специалисти стават част от бранда на компаниите и част от тяхната работодателска
марка.
Социалните мрежи дават възможности за лични публикации по професионални
теми, от които един професионалист се интересува и/или, в които има експертиза.
Може да се добавят и слайдове с презентации за някои по-интересни теми и работни
проекти, стига да не се нарушава правото на конфиндециалност на фирмата,
собственик на идеята/услугата/продукта. За кандидатите за работа е важно да
присъстват в професионалните групи или да следват популярни личности от сферата
на дейност, в която работят. Следването на хаштагове също има своето
преимущество в развититето на личният бранд, защото понякога идея подадена от
един човек в мрежата, може да стартира интересен нов проект или да разкрие
интересно и вълнуващо следващо работно място.
Местата, които се важни за личното
портфолио и личният бранд, са различни за различните специалисти, но има
универсални такива като LinkedIn, Glassdoor, Facebook, GitHub. Има и български
еквиваленти, но техният минус е, че са за много по-ограничена аудитория като
професионален и географски аспект. Ако един специалист иска да расте в „занаята“
си, той/тя трябва да търси и намира по-широка аудитория, повече контакти в
повече държави, повече идеи за работата си, и не на последно място да търси
развитие, излизайки от измамната зона на личният комфорт.
Коментари